Biznes i etyka

Uroda moda i ubiór Kiedy w roku 2007 Uniwersytet Gdański wyszedł z inicjatywa zorganizowania ogólnopolskiej konferencji pod nazwą Krajowa Konferencja Menadżerów i Nauki to pomysł ten został przyjęty z ogromnym entuzjazmem. Niewątpliwie tego typu spotkania są bardzo potrzebne. Oczywiście jeśli mowa o samej idei, bo jak nam wiadomo, nie zawsze sam przebieg wnosi coś wartościowego do życia uczestników. Nie mniej próbować na pewno warto. Tak też się stało w Gdańsku. Najpierw padła propozycja i jeszcze w tym samym roku została ona zrealizowana. Pierwsza konferencja dotyczyła etyki biznesu i społecznej odpowiedzialności biznesu. Temat aktualny, bowiem polskie przedsiębiorstwa często lawirują na granicy prawa. Oczywiście z dbałości o własne interesy często dopuszczają strategie, które niszczą inne przedsiębiorstwa. Konkurencja konkurencja, ale na pewno etyka w tej branży jest niezwykle potrzebna, trudno jednak o taką cechę w wśród właścicieli firm, lub ich przedstawicieli. Skąd też to niezwykle ważne zagadnienie zostało poruszone podczas I Krajowej Konferencji Menadżerów i Nauki my ze swojej strony nie będziemy się rozpisywali o wszystkich gościach wspomnianej konferencji. Nie będziemy z nazwisk wymieniali osób, które prowadziły prelekcje podczas spotkania z menadżerami i naukowcami z całego świata. My zadamy sobie w tym miejscu pytanie, czy etyka w biznesie się opłaca i jaki takie zachowania może mieć wpływ na rozwój przedsiębiorstw. Nie ma co ukrywać – etyka na pewno nie pomaga. Niestety niewielu naszych konkurentów biznesie kieruje się podobnymi wyznacznikami, przez co zawsze nasza konkurencja będzie o krok przed nami. Nie jest żadną tajemnicą, że tylko przebiegli i bardzo zdecydowani ludzie mogą liczyć na sukces. Szczególnie kiedy się dopiero na rynku debiutuje – wtedy trzeba się zmierzyć z wieloma problemami. Z jednej strony wszelkiego rodzaju urzędy, typu Skarbówka i ZUS, z drugiej konkurencja i własne nakłady finansowe, jakie należy ponieść w związku z otwieraniem własnej działalności gospodarczej. Niestety nasz kraj nie sprzyja przedsiębiorcom – na małym, ani dużym. Dlatego też nie ma się co dziwić, że wielu biznesmenów wszelkimi sposobami stara się pozyskiwać duże ilości faktur kosztowych, by nie płacić podatku do Urzędu Skarbowego. Bo samo płacenie nie daje żadnych profitów firmom, napędza się jedynie budżet kraju, który i tak na każdym kroku rzuca przedsiębiorcom kody pod nogi. Innym aspektem jest konkurencja, która na początku zawsze jest silniejsza poprzez ustabilizowaną pozycją na rynku. Trzeba się więc zmierzyć nie tylko z problemem pozyskania klientów, ale i często nieetycznymi zagraniami ze strony gospodarczych rywali. Krajowa Konferencja Menadżerów i Nauki dała kilka ciekawych odpowiedzi na te pytania. Niestety mają się one nijak do rzeczywistości. Po wielu przemyśleniach można dojść do wniosku, że konsensus da się znaleźć. Uczciwość jak powiadają zawsze popłaca. Dlatego też w biznesie etyka i uczciwością powinniśmy się kierować. Wtedy zawsze nas będą dobrze postrzegali kontrahenci, a zaufanie jest w tej branży niezwykle potrzebne.

Wszystkie formy praludzkie jak i ludzkie żyły w typowych dla siebie kultury, które dzisiejsi uczeni badają i charakteryzują, Są …

Czytaj więcej

Krajowa Konferencja Menadżerów i Nauki swój debiut miała w 2007 roku. Okazała się tak udanym przedsięwzięciem, że postanowiono t…

Czytaj więcej

Kilka lat temu nieśmiało zaczęły w Polsce powstawać różnego rodzaju organizacje skupiające wokół siebie znanych ekonomistów, biz…

Czytaj więcej

 Krajowa Konferencja Menadżerów i Nauk, która od czterech lat skupia wokół siebie badaczy mechanizmów rządzących gospodarką, ek…

Czytaj więcej