Budowa drogi

Osoby, które są kierowcami z pewnością nie lubią dziur na drogach, których szczególnie dużo jest po zimie. Pierwszym i najważniejszym elementem przy budowie nowej drogi jest korytowanie i zebranie humusu.

Wtedy powinny odbyć się badania nośności gruntu. Te badania mogą być statyczne z odczytem elektronicznym, bądź dynamiczne, które polegają na uderzaniu w ziemię specjalnym odważnikiem. Po zatwierdzeniu wyników przez specjalistę, należy ułożyć warstwę przepuszczającą wodę z drobnego piasku. Należy dobrze zagęścić ten teren. Później odbywa się stabilizacja gruntu poprzez kamień o różnych frakcjach. Na piasku kładziemy kamień o frakcji 63, następnie 0,63 i na końcu 0,31. Obowiązkowo, każdy z etapów należy dokładnie zagęścić. Nie ma znaczenia, czy będzie to robione zagęszczarką wibracyjną czy walcem. Kolejnym ważnym elementem jest wyścielenie betonu asfaltowego. Jego grubość jest uzależniona od tego, czy jest to droga osiedlowa z dopuszczalnymi pojazdami do 3,5 tony, czy autostrada. Najczęściej jest to do 20 centymetrów. Dochodzimy to etapu, który powoduje dziury w naszych drogach. Jest to warstwa ścierna, która powinna mieć około 8 centymetrów. Firmy, aby zaoszczędzić dają tę warstwę o grubości 2 lub 3 centymetrów. Jest to poważny błąd, który psuje nerwy wszystkim kierowcą. Na drogach, gdzie jest zastosowana odpowiednia ilość droga służy o wiele dłużej. Warstwa ścierna to nic innego jak warstwa bitumiczna. Można powiedzieć, że droga gotowa. Nie do końca. Należy teraz namalować pasy zaznaczające oś drogi i oddzielające pobocze. Również umieszczenie znaków poziomych i pionowych należy do obowiązków drogowców, jak również osadzenie słupków z numerem drogi i kilometrami. Pozostaje ułożenie chodników lub roboty melioracyjne, które zapewnią odpowiednie odprowadzenie wody z jezdni i kratek kanalizacyjnych. W naszym kraju oprócz dziur, są zmorą kierowców również roboty drogowe, które powodują gigantyczne korki. W krajach zachodnich, wszelkie remonty dróg odbywają się nocą, kiedy jest najmniejszy ruch. Można ruszać w drogę!

Kraje cywilizowanej Europy od wielu lat doceniają ideę szkleń i dokształcania się w trakcie pracy. W ten sposób daje się możliwo…

Czytaj więcej

JEDYNYM KOMPUTEREM, jakiego Einstein używał, tworząc w 1905 roku teorię względności, był jego własny mózg. Pod wieloma względami…

Czytaj więcej

Dzieci uczyć się nie chcą. Ponieważ nie widzą w tym sensu, to i zaniedbują ten – jakże ważny – obowiązek. Kiedy zaczynają cenić …

Czytaj więcej

 Krajowa Konferencja Menadżerów i Nauk, która od czterech lat skupia wokół siebie badaczy mechanizmów rządzących gospodarką, ek…

Czytaj więcej